Informații dosare ce cuprind 10616/320/2022/a4

(date furnizate de portalul instanțelor de judecată)

1. Numărul dosarului: 10616/320/2022/a4
Data înregistrării: 5 ianuarie 2023, ora 15:08:00
Data ultimei modificări: 5 ianuarie 2023, ora 16:02:50
Instanță: Judecătoria Târgu Mureș
Secție: civil
Materie: minori și familie
Obiect: îndreptare eroare materială
Stadiu procesual: Fond

Părți:
TODORUT ALINA EUGENIA - Reclamant
SALISTEAN HORATIU ZENO - Pârât

Ședințe:
5 ianuarie 2023, ora 08:30
Complet: CC 25 (Pop Laura)
Tip soluție: Admite cererea
Soluția pe scurt: Admite sesizarea din oficiu privind eroarea materială strecurată în Încheierea civilă din data de 23.12.2022 pronun?ată în dosarul nr. 10616/320/2022/a3 ÎN CONSECIN?Ă Dispune îndreptarea erorii materiale strecurate în Încheierea civilă din data de 23.12.2022 pronun?ată în dosarul nr. 10616/320/2022/a3, în sensul înlocuirii datelor din considerente ?i dispozitiv cu datele corespunzătoare prezentei cauze, această parte din Încheierea civilă din data de 23.12.2022 urmând a avea următorul con?inut: INSTANŢA Deliberând asupra cauzei civile, constată următoarele: Prin cererea înregistrată pe rolul acestei instan?e la data de 28.11.2022 petentul S. H. Z. a solicitat instan?ei să dispună în principal scutirea de la plata taxei judiciare de timbru în cuantum de 4700,53 lei stabilită de instan?ă în dosarul numărul 10616/320/2022, iar în subsidiar reducerea ?i e?alonarea plă?ii taxei judiciare de timbru. În sus?inerea cererii formulate petentul arată, în esen?ă, faptul că este angajat cu contract de muncă la - S.R.L, iar venitul său lunar net este în cuantum de - lei. A men?ionat că locuie?te singur în casa ce face obiectul partajului, are între?inere un minor precum ?i faptul că are de sus?inut multiple cheltuieli lunare. A mai arătat ca nu a beneficiar de ajutor public judiciar în ultimele 12 luni. În drept cererea a fost întemeiată în baza prevederilor art. 6, art. 8, art. 9 din OUG 51/2008. Pentru dovedirea celor sus?inute, s-a solicitat încuviin?area ?i administrarea probei cu înscrisurile depuse la dosarul cauzei. Cererea este scutită de plata taxei de timbru, fiind incidente dispozi?iile art. 12 alin. 2 din OUG 51/2008. Analizând ansamblul probelor administrate în cauză, constată următoarele: În fapt, Prin Rezolu?ia instanţei din 15.11.2022 s-a stabilit în sarcina petentului obligaţia de a achita taxa judiciară de timbru în cuantum de 4700,53 lei. În drept, Art. 4 din OUG 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă stabile?te că poate solicita acordarea ajutorului public judiciar … orice persoană fizică, în situaţia în care nu poate face faţă cheltuielilor unui proces … fără a pune în pericol întreţinerea sa ori a familiei sale. Prin familie, în sensul OUG 51/2008 se în?elege: - soţul/soţia, copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă în vârstă de până la 18 ani aflaţi în întreţinerea solicitantului, - copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă în vârstă de peste 18 ani, dar nu mai mult de 26 de ani, dacă se află în continuarea studiilor şi în întreţinerea solicitantului. - persoana care are domiciliul ori reşedinţa comună şi gospodăreşte împreună cu solicitantul, copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă ai acesteia în vârstă de până la 18 ani aflaţi în întreţinerea solicitantului, precum şi copiii sau alţi descendenţi în linie dreaptă în vârstă de peste 18 ani, dar nu mai mult de 26 de ani, dacă se află în continuarea studiilor şi în întreţinerea solicitantului. Potrivit art. 8 din acelaşi act normativ beneficiază de ajutor public judiciar în formele prevăzute la art. 6 persoanele al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 300 lei. În acest caz, sumele care constituie ajutor public judiciar se avansează în întregime de către stat. Dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 600 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de către stat în proporţie de 50%. Alin. 3 arată că ajutorul public judiciar se poate acorda şi în alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie. Potrivit art. 33 ?i 34, în cazul încuviinţării cererii de acordare a facilităţilor la plata taxelor judiciare, prin încheiere se vor stabili fie scutirea de plată, fie, după caz, cota de reducere, termenele de plată şi cuantumul ratelor. În cazul în care taxele judiciare datorate sunt mai mari decât dublul venitului net lunar pe familie al solicitantului din luna anterioară formulării cererii de ajutor public judiciar, eşalonarea plăţii se va face astfel încât rata lunară datorată să nu depăşească jumătate din venitul net pe familie, dacă instanţa nu apreciază necesar a se acorda o altă formă de ajutor, mai favorabilă. Eşalonarea plăţii taxelor judiciare se poate face în cel mult 48 de rate lunare. Această din urmă prevedere urmează a se aplica în cazul altor taxe judiciare decât taxele de timbru, întrucât cu privire la plata taxelor de timbru datorate, art. 44 alin. 2 din OUG 80/2013 prevede că eşalonarea plăţii taxelor judiciare de timbru se poate face pe parcursul a cel mult 24 de luni şi pentru maximum 12 termene. Potrivit art. 9 din OUG 51/2008 , la stabilirea venitului se iau în calcul orice venituri periodice, precum salarii, indemnizaţii, onorarii, rente, chirii, profit din activităţi comerciale sau dintr-o activitate independentă şi altele asemenea, precum şi sumele datorate în mod periodic, cum ar fi chiriile şi obligaţiile de întreţinere. Potrivit jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului, dreptul de acces liber la justiţie este garantat de art. 6 din Convenţie (a se vedea în acest sens hotărârea Golder contra Regatului Unit al Marii Britanii). Cu toate acestea, „dreptul la justiţie” nu este absolut. El poate face obiectul unor limitări, de vreme ce, prin însăşi natura sa, presupune o reglementare din partea statului, care urmează să aleagă mijloacele pentru atingerea acestui scop. Evident, restricţiile financiare permise de art. 6 din Convenţie nu trebuie să aibă ca efect punerea unei persoane fizice sau juridice în imposibilitate de a-şi valorifica drepturile pe calea acţiunilor judecătoreşti. Directiva nr. 2003/8/CE a Consiliului din 27 ianuarie 2003, art. 5, alin 2 prevede că situaţia economică a unei persoane este evaluată de autoritatea competentă a statului membru al instanţei, ţinând cont de diferiţi factori obiectivi, precum veniturile, capitalul deţinut sau situaţia familială, inclusiv o evaluare a resurselor persoanelor care depind financiar de solicitant. Astfel, pentru a fi luate în considerare la aprecierea venitului net real al solicitantului, legisla?ia europeană are în vedere factori obiectivi ce au determinat existen?a unei obliga?ii a solicitantului, vizând cheltuieli indispensabile, legiuitorul român considerând că din această categorie fac parte chiriile ?i obliga?iile de între?inere. Din această categorie nu fac parte obliga?iile pe care solicitantul ?i le-a asumat benevol, cum ar fi cele decurgând din încheierea unui contract, considerându-se că în acest caz solicitantul a cunoscut care cuantumul acestora precum ?i riscurile la care se expune în cazul nerespectării lor. Astfel, în aprecierea venitului net pe membru de familie nu vor fi luate în considerare facturile de utilită?i, facturile radio-TV, rate, popriri, penalită?i, etc. Solu?ionarea cererii de ajutor public judiciar Instanţa reţine că, potrivit declaraţiei pe proprie răspundere date de petent, aceasta nu au mai beneficiat de ajutor public judiciar în ultimele 12 luni. Familia este compusă dintr-un singur membru de familie, respectiv petentul conform anchetei sociale nr. 12870/16.12.2022 depus la dosar. Venitul mediu net lunar pe familie în ultimele două luni anterioare formulării cererii de ajutor public judiciar, este de - lei/lună, astfel cum rezultă din adeverin?a de venit care se coroborează cu contractul individual de muncă depus la dosarul cauzei. Conform adresei depuse de Direc?ia de Taxe ?i Impozite Locale – Serviciul de Impozite ?i Taxe Persoane fizice rezultă că petentul figurează în eviden?ele fiscale cu bunuri impozabile, respectiv clădire reziden?ială situată în - ?i teren intravilan în suprafa?ă de - mp. Astfel, instan?a constată că nu sunt îndeplinite condi?iile prevăzute de art. 8 alin 1, veniturile fiind mai mari de 300 lei/lună pe membru de familie ?i nici condi?iile prevăzute de art. 8 alin 2, veniturile fiind mai mari de 600 lei/lună pe membru de familie. Art. 8 alin. 3 dă posibilitatea acordării ajutor public judiciar şi în alte situaţii, proporţional cu nevoile solicitantului, în cazul în care costurile certe sau estimate ale procesului sunt de natură să îi limiteze accesul efectiv la justiţie, însă instan?a apreciază că prin plata întregului cuantum al taxei de timbru stabilite, petentului nu îi este limitat accesul efectiv la justi?ie, în raport cu cuantumului veniturilor realizate lunar. Chiar ?i în aceste condi?ii, instan?a apreciază că prin plata integrală a taxei judiciare de timbru într-o singură tran?ă, s-ar putea pune în primejdie întreţinerea petentului, având în vedere pe de o parte cuantumul taxei judiciare de timbru la care se adaugă obliga?iile care îi incumbă reclamantului în raport de înscrisurile depuse la dosarul cauzei, astfel încât va dispune admiterea în parte a cererii ?i eşalonarea plă?ii taxei de timbru de 4700,53 lei, rate ce urmează a fi achitate într-un interval de 24 luni, respectiv o rată lunară în valoare de 391,71 lei. Ratele sus-men?ionate urmează a fi achitate până la data de 15 ale lunilor ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie 2023, ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie 2024. În ceea ce priveşte ratele stabilite în sarcina petentului, instanţa apreciază că o rată de 391,71 lei nu este de natură să afecteze în vreun fel întreţinerea petentului sau să îi limiteze accesul la justiţie, ?inând cont că aceste rate urmează a fi achitate într-un interval de 24 luni. În acest cadru, instanţa precizează că prezenta soluţie este întemeiată şi pe baza celor declarate de petent astfel încât pune în vedere acestora dispoziţiile art. 17 din OUG nr. 51/2008, care precizează că „orice persoană interesată va putea sesiza oricând instanţa care a încuviinţat ajutorul public judiciar, prezentând dovezi cu privire la situaţia reală a celui căruia i s-a încuviinţat cererea; ajutorul public judiciar nu se suspendă în cursul noilor cercetări. Dacă instanţa constată că cererea de ajutor public judiciar a fost făcută cu rea-credinţă, prin ascunderea adevărului, va obliga, prin încheiere, pe cel care a beneficiat nejustificat de ajutor public judiciar la restituirea cu titlu de despăgubire a sumelor de care a fost scutit, precum şi la o amendă în cuantum de până la 5 ori suma pentru care a obţinut nejustificat scutirea.”. De asemenea, instanţa pune în vedere petentului dispoziţiile art. 14 din OUG nr. 51/2008, care precizează că “în cazul pierderii procesului, cheltuielile de judecată ale celeilalte părţi vor fi în sarcina sa, precum şi posibilitatea restituirii sumelor primite cu titlu de ajutor public judiciar în cazul prevăzut la art. 17 alin. (2)” precum şi dispoziţiile art. 50^2 din acelaşi act normativ conform cărora „în situaţia în care, prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, beneficiarul ajutorului public dobândeşte bunuri sau drepturi de creanţă a căror valoare, respectiv cuantum, depăşeşte de 10 ori cuantumul ajutorului public acordat, acesta este obligat să restituie ajutorul public”. PENTRU ACESTE MOTIVE, ÎN NUMELE LEGII DISPUNE: Admite în parte cererea de acordare a ajutorului public judiciar formulată de petentul S. H. Z., având CNP -, cu domiciliul în - ?i în consecin?ă: E?alonează taxa judiciară de timbru în cuantum de 4700,53 lei în 12 rate lunare, în cuantum de 391,71 lei fiecare, rate ce urmează a fi achitate într-un interval de 24 luni. Ratele sus-men?ionate urmează a fi achitate până la data de 15 ale lunilor ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie 2023, ianuarie, martie, mai, iulie, septembrie, noiembrie 2024. Dispune comunicarea prezentei încheieri, după rămânerea sa definitivă, către Primăria de la sediul Judecătoriei Târgu Mure? în vederea urmăririi de către creditorul bugetar a modului de executare a obliga?iei de plată a taxei judiciare de timbru de 4700,53 lei e?alonată în modalitatea arătată anterior. Atrage aten?ia beneficiarului ajutorului public judiciar că, în cazul pierderii procesului, cheltuielile de judecată ale celeilalte păr?i vor fi în sarcina sa. Totodată pune în vedere că în cazul în care se constată că cererea de ajutor public judiciar a fost făcută cu rea-credin?ă, prin ascunderea adevărului, beneficiarului ajutorului public judiciar va fi obligat la restituirea cu titlu de despăgubire a sumelor de care a fost scutit, precum ?i la o amendă în cuantum de până la 5 ori suma pentru care a ob?inut nejustificat scutirea. De asemenea, în situa?ia în care, prin hotărâre judecătorească definitivă ?i irevocabilă, beneficiarul ajutorului public dobânde?te bunuri sau drepturi de crean?ă a căror valoare, respectiv cuantum, depă?e?te de 10 ori cuantumul ajutorului public acordat, acesta este obligat să restituie ajutorul public. Cu drept de cerere de reexaminare în termen de 5 zile de la comunicare. Cererea de reexaminare se depune la Judecătoria Târgu Mure?. Pronun?ată prin punerea solu?iei la dispozi?ia păr?ilor prin mijlocirea grefei instan?ei, astăzi, 23.12.2022. Îndreptarea se va face în ambele exemplare ale hotărârii. Cu aceea?i cale de atac ca ?i hotărârea în legătură cu care s-a dispus îndreptarea erorii materiale. Pronun?ată prin punerea solu?iei la dispozi?ia păr?ilor prin mijlocirea grefei instan?ei, astăzi, 05.01.2023.



Pagina principală