Informații dosare ce cuprind 52/36/2025
(date furnizate de portalul instanțelor de judecată)
1. Numărul dosarului:
52/36/2025
Data înregistrării:
7 februarie 2025, ora 11:50:00
Data ultimei modificări:
17 iulie 2025, ora 10:11:46
Instanță:
Curtea de Apel Constanța
Secție:
Secţia de contencios administrativ si fiscal
Materie:
contencios administrativ și fiscal
Obiect:
anulare act administrativ Obligaţia de a face - Ordin nr. 172/2023; Decizia nr. 3490/24.09.2024;
Stadiu procesual:
Fond
Părți:
ROMPETROL RAFINARE SA - Reclamant
MINISTERUL FINANTELOR - DIRECTIA GENERALA DE SOLUTIONARE A CONTESTATIILOR - Pârât
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - DIRECTIA GENERALA DE ADMINISTRARE A MARILOR CONTRIBUABILI - Pârât
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA - Pârât
PRESEDINTELE AGENTIEI NATIONALE DE ADMINISTRARE FISCALA - Pârât
Ședințe:
18 iunie 2025, ora 09:00
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Admite sesizarea
Soluția pe scurt: Admite cererea de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare, în cauza privind pe reclamanta ROMPETROL RAFINARE S.A. în contradictoriu cu pârâ?ii MINISTERUL FINAN?ELOR - DIREC?IA GENERALĂ DE SOLU?IONARE A CONTESTA?IILOR, AGEN?IA NA?IONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ - DIREC?IA GENERALĂ DE ADMINISTRARE A MARILOR CONTRIBUABILI şi AGEN?IA NA?IONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ.
În temeiul art. 267 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, sesizează Curtea de Justiţie a Uniunii Europene pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare cu privire la următoarele întrebări:
(1) Sunt art. 14, 13, 16 din Regulamentul 2022/1834 nevalide, având în vedere adoptarea acestora cu încălcarea:
- principiului atribuirii de competen?e enun?at la art. 4 alin. (1) ?i la art. 3 alin. (1) din Tratatul privind Uniunea Europeană (în continuare „TUE”), ?i/sau procedurii legislative prevăzute de art. 194 alin. (3) TFUE, ?i/sau principiului general al securită?ii juridice ?i a principiului neretroactivită?ii, ?i/sau principiului general al propor?ionalită?ii, consacrat la art. 3 alin. (4) TUE, ?i/sau art. 16,17, 20 ?i 21 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene?
(2) În cazul unui răspuns negativ la întrebarea nr. 1, art. 14 alin. (1) din Regulamentul 2022/1834, principiul propor?ionalită?ii ?i principiul transparen?ei la întoarcerea taxei, prevăzute de Regulamentul 2022/1834, trebuie interpretate în sensul în care se opun unei reglementări na?ionale precum cea instituită prin OUG nr. 186/2022, prin care se impune o contribu?ie în cotă excesivă fără a realiza un studiu de impact, fără a ?ine cont de existen?a unor măsuri na?ionale echivalente ?i fără a clarifica modalitatea în care sumele colectate urmează a fi repartizate?
Independent de răspunsul la întrebarea nr. 1:
(3)Dispozi?iile art. 107 ?i 108 TFUE trebuie interpretate în sensul că o reglementare na?ională, de natura celei instituite prin OUG nr. 186/2022, care impune o contribu?ie doar anumitor societă?i din sectoarele ?i?eiului, gazelor naturale, cărbunelui ?i rafinăriilor, care au ponderea activită?ilor în cifra de afaceri de peste 75% ?i al căror profit în anul 2022, respectiv 2025, depă?e?te cu mai mult de 20% media profiturilor din perioada 2018-2021, constituie un ajutor de stat, supus obliga?iei de notificare?
(4) Dispozi?iile art. 49 ?i 63 TFUE, ale art. 16 ?i 17 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, precum ?i principiul general al propor?ionalită?ii, trebuie interpretate în sensul că se opun unei reglementări na?ionale, de natura celei instituite prin OUG nr. 186/2022, prin care se impune o contribu?ie în cotă excesivă doar anumitor societă?i din sectoarele ?i?eiului, gazelor naturale, cărbunelui ?i rafinăriilor?
(5) Obiectivele europene de realizare a neutralită?ii climatice până în 2050 ?i de asigurare a independen?ei energetice a Uniunii, consacrate în art. 2 alin. (1) ?i (2), art. 4 alin. (1) din Regulamentul nr. 2021/1119 ?i art. 3 alin. (1) din Directiva nr. 2018/2001, se opun unei legisla?ii na?ionale, de tipul celei instituite de OUG nr. 186/2022 care, prin impunerea unei contribu?ii în cotă excesivă, nu permite investirea profiturilor societă?ilor vizate în procesul de decarbonizare?
(6) Dispozi?iile art. 401 din Directiva TVA 2006/112/CE (în continuare „Directiva TVA”) se opun unei reglementari na?ionale, de tipul celei instituite de OUG nr. 186/2022, care impune un impozit pe cifra de afaceri, aplicat asupra veniturilor societă?ilor care activează în sectoarele ?i?eiului, gazelor naturale, cărbunelui ?i rafinăriilor?
În temeiul art. 412 alin. 1 pct.7 cod pr. civ. suspendă judecata cauzei până la pronunţarea hotărârii preliminare de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.
Cu drept de recurs pe toată durata suspendării judecăţii.
Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, astăzi, 18.06.2025.
Red.jud.MVM - gref. AA
17 iunie 2025, ora 09:00
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Amână pronunţarea
Soluția pe scurt: Amână pronunţarea în data de 18.06.2025.
Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei, azi 17.06.2025.
Red.jud.MVM - gref. AA
16 iunie 2025, ora 09:00
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Admite sesizarea
Soluția pe scurt: Admite cererea reclamantei de sesizare a Cur?ii Constitu?ionale.
Dispune sesizarea Curţii Constituţionale a României cu cererea de soluţionare a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 186/2022 privind unele măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2022/1854 al Consiliului din 6 octombrie 2022 privind o intervenţie de urgenţă pentru abordarea problemei preţurilor ridicate la energie şi, în mod subsecvent, a dispoziţiilor Legii nr. 119/2023 pentru aprobarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 186/2022, prin raportare la prevederile art.1 alin. 5, art. 11, art. 15 alin. 2, art. 16, art. 20, art. 44 alin. 1-3, art. 45, art. 47 alin.1, art. 53, art. 56 alin. 2, art. 102 alin. 1, art. 108, art. 115 alin. 6, art. 135 şi art. 148 din Constituţia României.
Fără cale de atac.
Amână pronunţarea asupra cererii de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene cu întrebări preliminare şi asupra cererii de suspendare a judecării cauzei la data de 17.06.2025.
Pronun?ată prin punerea solu?iei la dispozi?ia păr?ilor prin mijlocirea grefei instan?ei, azi 16.06.2025.
Red.jud MVM - gref .AA
2 iunie 2025, ora 09:00
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Amână pronunţarea
Soluția pe scurt: Amână pronunţarea în data de 16.06.2025.
Pronun?ată prin punerea solu?iei la dispozi?ia păr?ilor prin mijlocirea grefei instan?ei, azi 02.06.2025.
Red.jud.MVM - gref. AA
19 mai 2025, ora 11:30
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Amână pronunţarea
Soluția pe scurt: Amânare iniţială a pronunţării –
Amână pronunţarea la data de 02 iunie 2026.
Pronunţată astăzi, 19.05.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor de către grefa instanţei.
Red.jud.MVM- gref. AA
17 aprilie 2025, ora 09:00
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Încheiere
Soluția pe scurt: Admite excep?ia lipsei calită?ii procesuale pasive a pârâtului PRE?EDINTELE AGEN?IEI NA?IONALE DE ADMINISTRARE FISCALĂ.
Admite excep?ia lipsei calită?ii procesuale pasive a pârâtei AGEN?IA NA?IONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ fa?ă de capătul 3 de cerere.
Respinge excep?ia lipsei calită?ii procesuale pasive a pârâtei AGEN?IA NA?IONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ fa?ă de capătul 2 de cerere.
Admite excep?ia lipsei calită?ii procesuale pasive a pârâtului MINISTERUL FINAN?ELOR fa?ă de capetele de cerere 1, 2, 4, 5 şi 6.
Califică excep?ia inadmisibilită?ii capătului 2 de cerere, invocată de pârâta AGEN?IA NA?IONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ, drept apărare de fond.
Cu recurs odată cu fondul.
Pronun?ată prin intermediul grefei instan?ei azi, 17.04.2025.
7 aprilie 2025, ora 11:30
Complet: C6 Fond
Tip soluție: Amână cauza
Soluția pe scurt: Amana pronuntarea asupra exceptiilor la data de 17.04.2025.
Pronuntata in sedinta publică, azi,07.04.2025.
Amana judecarea cauzei la data de 19.05.2025 pentru cand se vor comunica pârâtilor cererea de sesizare CJUE si exceptia de neconstitutionalitate
Pagina principală