Informații dosare ce cuprind 7271/2/2022

(date furnizate de portalul instanțelor de judecată)

1. Numărul dosarului: 7271/2/2022
Data înregistrării: 17 octombrie 2022, ora 13:04:00
Data ultimei modificări: 8 iulie 2025, ora 09:09:53
Instanță: Curtea de Apel București
Secție: Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal
Materie: contencios administrativ și fiscal
Obiect: pretentii
Stadiu procesual: Fond

Părți:
PPC RENEWABLES ROMANIA SRL - Reclamant
GUVERNUL ROMÂNIEI PRIN SECRETARIATUL GENERAL AL GUVERNULUI - Pârât
MINISTERUL FINANŢELOR - Pârât
AGENŢIA NAŢIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ - Pârât
DIRECŢIA GENERALĂ DE ADMINISTRARE A MARILOR CONTRIBUABILI - Pârât
MINISTERUL ENERGIEI - Intervenient

Ședințe:
6 octombrie 2025, ora 09:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție:
Soluția pe scurt:

25 aprilie 2024, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Încheiere
Soluția pe scurt: Admite cererea de sesizare a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare. în temeiul art. 267 din Tratatul privind Funcţionarea Uniunii Europene, sesizează Curtea de Justiţie a Uniunii Europene pentru pronunţarea unei hotărâri preliminare cu privire la următoarele întrebări: l.în interpretarea art. 2 alin. (1), (2) şi art.4 alin. (2), din Directiva (UE) nr. 2021/1119, coroborate cu art. 191 alin. (2) din TFUE, care reglementează caracterul esenţial al tranziţiei statelor membre către un sistem energetic bazat pe surse regenerabile, precum şi importanţa politicii comunitare în domeniul mediului, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către Statul Român a unei obligaţii fiscale suplimentare în sarcina producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, de tipul Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică reglementate prin OUG 27/2022? 2. În interpretarea art. 3 alin.(l), (3) şi (4) din Directiva nr.2018/2001 care reglementează obiectivul obligatoriu al Uniunii Europene de a asigura până în anul 2030 o pondere a energiei din surse regenerabile de cel puţin 32%, precum şi obligaţia statelor membre de a asigura atingerea acestei ponderi, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către un stat membra a unei obligaţii fiscale suplimentare în sarcina producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, de tipul Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică reglementate prin OUG 27/2022? 3. În interpretarea art.3 alin(l) şi alin (4), art.9 alin(2) precum şi art. 58 lit.b), c) şi d) din Directiva (UE) nr. 2019/944, şi art. 3 lit.b),f),g),j) şi n) din Regulamentul nr. 2019/943, coroborate cu art. 101 alin(l) din TFUE,conform cărora Statele membre trebuie să asigure condiţii de concurenţă echitabile şi nediscriminatorii pentru producătorii de energie electrică,se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către un stat membru a unei obligaţii fiscale suplimentare, de tipul Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică reglementate prin OUG 27/2022, doar în sarcina anumitor categorii de producători de energie electrică, cu excluderea anumitor categorii de producători de la plata Contribuţiei? 4. În interpretarea art. 107 alin.(l) şi art. 108 (3) din TFUE, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii unei obligaţii fiscale, precum Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică reglementate prin OUG 27/2022, care exceptează anumiţi producători de energie electrică de la plata Contribuţiei, constituind aşadar un ajutor de stat acordat celor exceptaţi, supus obligaţiei de notificare? 5. În interpretarea art. 3 lit.a),b), h), p) şi art. 10 alin.(l), (4), şi (5) din Regulamentul nr. 2019 /943, coroborate cu pct.22-23 din preambulul Regulamentului, a art. 5 alin(l), (3) şi (4) din Directiva 2019/44 precum şi a art. 8 din Regulamentul 2022/1854 care reglementează principiile privind formarea preţurilor pe piaţa angro de energie, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către un stat membru a unei obligaţii fiscale suplimentare de tipul Contribuţiei asupra veniturilor producătorilor de energie electrică? În interpretarea acestor prevederi, se poate considera că Contribuţia este proporţională în condiţiile în care aceasta nu ţine cont de cheltuielile reale de funcţionare ale producătorilor de energie electrică? 6. În interpretarea art. 5 alin.(4) din Directiva 2019/944 coroborat cu art. 49, art.56 şi art.63 alin.(l) din TFUE, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către Statul român a unei obligaţii fiscale suplimentare în sarcina producătorilor de energie electrică din surse regenerabile, de tipul Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică reglementate prin OUG 27/2022, în lipsa unei justificări clare şi în absenţa unui impact final asupra consumatorilor? 7.în interpretarea art. 401 din Directiva nr.2006/112, conform căruia Statele membre nu pot introduce taxe sau impozite pe cifra de afaceri, se opune dreptul Uniunii Europene instituirii de către un stat membru a unei obligaţii fiscale suplimentare în sarcina producătorilor de energie electrică de tipul Contribuţiei la Fondul de Tranziţie Energetică, reglementate prin OUG 27/2022? Cu cale de atac odată cu fondul. Admite cererea de sesizare a Curţii Constituţionale şi dispune sesizarea Curţii Constituţionale cu excepţia de neconstituţionalitate a art. 15 şi Anexa 6 din OUG 27/2022 astfel cum au fost modificate prin OUG 119/2022, art.I pct.13, 16, art.VII şi art.IX, Anexa 2 din OUG 119/2022 precum şi OUG 27/2022 şi OUG 119/2022, în integralitatea lor, atât în forma iniţială cât şi în toate celelalte forme succesive, articolul unic 4 din Legea 206/2022 şi art. I pct.21 pct.31-37 din Legea 357/2022 precum şi Legea 206/2022 şi Legea 357/2022 in integralitatea lor, în raport cu prevederile art. 1 alin.(3) şi (5), art. 11 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 44 alin. (1), (2) şi (3), art. 45, art. 53, art. 56 alin. (2), art. 102 alin. (1), art. 135, art. 148 alin.(2) şi alin. (4) din Constituţia României. în temeiul art. 412 alin. 1 pct. 7 Cod procedură civilă şi în baza art. 9 alin.2 din Legea 554/2004, Curtea de Apel dispune suspendarea judecării cauzei până la pronunţarea hotărârii preliminare de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene precum şi până la soluţionarea de către Curtea Constituţională a excepţiei de neconstituţionalitate invocate. Cu drept de recurs pe toată durata suspendării. Cererea de recurs se depune la Curtea de Apel Bucureşti. Pronunţată astăzi, 25.04.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.

18 aprilie 2024, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Amână pronunţarea
Soluția pe scurt: Amână pronun?area la data de 25.04.2024.

1 februarie 2024, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Încheiere
Soluția pe scurt: Admite excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a ANAF, astfel cum a fost invocată de pârâtă, în privinţa petitului referitor la obligarea pârâtei la plata daunelor interese precum şi a celui accesoriu referitor la obligarea la plata dobânzii penalizatoare aplicate la sumele de bani solicitate la primul petit şi constată că pârâta ANAF nu are calitate procesuală pasivă referitor la aceste petite. Admite, în parte,excepţia lipsei calităţii procesuale pasive astfel cum a fost invocată de pârâtul Guvernul României prin Secretatul General al Guvernului referitor la petitul privind anularea Ordinului 1635/2022 şi constată că Guvernul României prin Secretarul General al Guvernului nu are calitate procesuală pasivă referitor la acest petit. Admite excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a Direcţiei Generale de Administrare a Marilor Contribuabili şi constată că pârâta Direcţia Generală de Administrare a Marilor Contribuabili nu are calitate procesuală pasivă în prezentul litigiu, cererea urmând a fi respinsă ca atare în contradictoriu cu aceasta şi procedându-se la efectuarea modificărilor aferente în citativ. Respinge excepţia lipsei calităţii procesuale pasive a pârâtului Ministerului Finanţelor, ca neîntemeiată. Admite, în principiu, cererea de intervenţie accesorie în interesul pârâtului Guvernul României prin Secretariatul General, formulată de Ministerul Energiei şi dispune citarea intervenientului accesoriu pentru următorul termen de judecată fixat, în continuare, 18.04.2024. Cu cale de atac odată cu fondul cauzei. Pronunţată astăzi, 01.02.2024, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei.

25 ianuarie 2024, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Amână cauza
Soluția pe scurt: Amână pronunţarea asupra excepţiilor puse în discuţie la acest temen de judecată la data de 01.02.2024 şi acordă termen pentru continuarea judecăţii la data de 18.04.2024. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin intermediul grefei instanţei, astăzi, 25.01.2024.

17 octombrie 2023, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Amână cauza
Soluția pe scurt: În vederea citării intervenientului accesoriu şi comunicării cererii de intervenţie accesorie către părţile lipsă.

20 iunie 2023, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Amână cauza
Soluția pe scurt: în vederea comunicării cererii de intervenţie accesorie

25 aprilie 2023, ora 13:00
Complet: 8-Completul 22 fond
Tip soluție: Amână cauza
Soluția pe scurt: Pentru a se lua cunoştinţă de cererea de sesizare a CJUE



Pagina principală